Bodovanje na praktičnom vozačkom ispitu: Kompletan vodič [2024]

Bodovanje na praktičnom vozačkom ispitu: Kompletan vodič [2024]

Bodovanje na polaganju vožnje

Konačno si završio/la sa praktičnom obukom iz vožnje, položena je prva pomoć i imaš lekarsko uverenje. Zakazao/la si termin za polaganje vožnje i već iščekuješ kako nakon polaganja ćeš da se hvališ da si položio/la i da primaš čestitke od drugara i drugarica, brata ili sestre i roditelja, a sledeći korak je naravno kupovina auta i početak avanture sa vožnjom.

Možda imaš malu (ili veliku?) tremu pred vozački ispit – u tom slučaju će ti biti koristan naš članak sa savetima kako da prebrodiš strah pred polaganje ispita iz vožnje. Imaš link na kraju ovog vodiča za bodovanje.

Svakako, što više informacija imaš o onom što te čeka na polaganju vožnje, to si sigurniji/a u sebe. Zato smo i odlučili da pripremimo ovaj kompletan vodič za bodovanje na praktičnom ispitu.

Naravno, najverovatnije prolazio/la si bodovnu listu na časovima teorijske obuke u auto školi, ali verujem da je to bilo časkom i teško da se sećaš. Ne brini, nisi ti jedini/a, prema našoj statistici, ovaj vodič za bodovanje na polaganju vožnje je jedna od najposećenijih stranica na našem portalu.

U nekim zemljama postoji tako zvani interni ispit iz vožnje, gde kandidat i instruktor prolaze ispitne rute sa bodovnom listom kao simulacija pravog polaganja vožnje. Trenutno, nažalost, ta praksa ne postoji u auto školama u Srbiji.

Svakako, nemoj previše da se opterećuješ zbog bodovne liste i više se usredsredi na usvajanje teorijskog i praktičnog gradiva, koristi logiku i napravi od treme (adrenalina) svog prijatelja. Većinom kandidati padaju zbog glupih grešaka, koje nastaju baš zbog treme. Kada se iznerviraš zbog jedne greške, koja uglavnom ne utiče na ishod na polaganju, kreće serija nepromišljenih pokreta i radnji tokom ispita i na kraju pad na ispitu. Dakle, ako si napravio/la grešku, ali nisu ti rekli ispitivači da je ispit gotov, nemoj da kreneš da razmišljaš o tome što si već uradio/la i nastavi bez brige sa sledećom radnjom ili vožnjom u gradu na ispitnoj ruti.

Kada izađeš da voziš u grad, pazi na to ko ima prvenstvo prolaza, pazi na semafore i ivičnjake i pešake i decu, kao i na zonu “30”, jer greške vezane za to će automatski da se transformišu u “Nije položio” na tvojoj bodovnoj listi.

1. Bodovanje na vozačkom ispitu: priprema vozila

Pre nego što počne da izvodi poligonske radnje, kandidat mora da pripremi vozilo.

  1. Vizuelna provera ispravnosti vozila – pneumatika, uređaja za osvetljavanje puta, uređaja za označavanje vozila, uređaja za davanje svetlosnih znakova, uređaja za kontrolu i davanje  znakova i uređaja koji omogućavaju normalnu vidljivost;
  2. Bezbedan ulazak u vozilo;
  3. Podešavanje sedišta i naslona za glavu;
  4. Podešavanje vozačkih ogledala;
  5. Vezivanje sigurnosnog pojasa;
  6. Startovanje motora – stavljanje ključa u kontakt bravu, isključivanje spojnice, izbor neutralnog položaja na menjaču brzina, aktiviranje motora;
  7. Uključivanje kratkih, odnosno dnevnih svetala.

Kompletna vizuelna provera obuhvata pored toga i:

  • brisače i tečnost za brisače prednje i zadnje
  • sirenu

Prilikom ocenjivanja elemenata pripreme vozila (1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.6, 1.7), kada kandidat učini jednu ili više grešaka po određenom elementu pripreme vozila, ispitivač će za taj element evidentirati jedan negativan bod, osim kod ocenjivanja elementa pripreme vozila “uključivanje kratkih, odnosno dnevnih svetala”, kada kandidat učini jednu ili više grešaka po ovom elementu, ispitivač će evidentirati tri negativna boda.

bodovanje na vozackom ispitu

Jedinstvenu negativnu ocenu (“nije položio”) dobiće kandidat koji prilikom pripreme nije vezao sigurnosni pojas.

2. Bodovanje na vozačkom ispitu za poligonske radnje

Jedan negativan bod za neuspešan pokušaj izvođenja poligonske radnje, ispitivač će dati kandidatu koji nije uspešno izveo radnju za koju je predviđeno da se izvodi u jednom pokušaju.

Jedan negativan bod, za neuspešan pokušaj izvođenja poligonske radnje, ispitivač će dati kandidatu koji je uspešno izveo u drugom pokušaju poligonske radnje.

Jedinstvenu negativnu ocenu (“nije položio”) prilikom izvođenja poligonskih radnji ispitivač će dati kandidatu koji nije uspeo da  uspešno nijednu od navedenih radnji na propisan način u propisanom broju pokušaja.

Da bi kandidat uspešno završio poligonske radnje dovoljno je da uradi ispravno samo jedno parkiranje (za oba ima po dva pokušaja) i radnju ubzanje i zaustavljane za koju ima, takođe, dva pokušaja.

2.1 Vožnja napred sa promenom stepena prenosa i unazad sa promenom saobraćajne trake je maksimum 1 negativan bod.

Većini kandidata treba mnogo vremena da savladaju ovu radnju na obuci, a na ispitu ih uhvati trema kad pogreše, jer shvataju radnju kao veoma važnu, a u stvari je samo 1 negativni bod.

Dakle, šta god da uradite:

  • ne promenite brzinu,
  • prođete mesto zaustavljanja,
  • udarite sve čunjeve,
  • ne promenite traku unazad,

Sve ukupno je jedan negativan bod!

2.2. i 2.3 Parkiranje podužno i pod pravim uglom – maksimum 4 negativnih boda (ako skupite sva 4 i ne uradite nijedan parking, pali ste. )

2.4. Polukružno okretanje vozila – maksimum 1 negativni bod. Radnja koju retko ko pogreši.

2.5. Zaustavljanje i polazak vozilom na put sa usponom – maksimum 1 negativni bod.

Stanete i krenete na usponi. Nije teška radnja, ali često kandidata uhvati trema, pa mu zadrhti noga i ne uradi dobro. Nije strašno, ako pogrešite.

2.6. Kočenje i zaustavljanje – ova radnja je eliminaciona, odnosno, ako je ne uradite iz 2. pokušaja – padate ispit. Ako uradite iz drugog pokušaja, dobijate samo 1 negativni bod.

Problem je što veliki broj instuktora ne zna kako se pravilno radi i zato ne nauče ni kandidata. Kod ispitivača su različiti stavovi kod ocenjivanja ove radnje.

U pravilniku piše:

1) konstantno ubrzavanje do minimum 30km/h sve do čunja sa desne strane

2) Nakon što prednji kraj prođe čunj, počinje se sa kočenjem koje treba da bude forsirano.

3) Pri kočenju ne sme da dođe do blokiranja točkova

3. Bodovanje na vozačkom ispitu u saobraćaju

bodovanje na vozackom ispitu u saobracaju

Svaka od radnji/postupanja nosi određen broj bodova, ako je ne uradite pravilno ili, ako je ne uradite uopšte.

1 negativni bod je standard, a 3 negativna boda se dobijaju, ako se ne uverite pravilno.

Maksimalan broj negativnih bodova po radnji je 9, preko 9 negativnih bodova – direktno padanje.

U praksi se to retko dešava, uglavnom zbog neuveravanja.

Radnja 3.1. Uključivanje u saobraćaj :

Dobijate 1 negativni bod ako:

  1. nepravilno skrenete (neodgovarajućom putanjom)
  2. ne uključite pokazivač pravca (žmigavac)

3 negativna boda dobijate, ako se ne uverite pravilno.

Negativnu ocenu (“nije položio”), na delu praktičnog ispita koji se sprovodi u saobraćaju na javnom putu, ispitivač će dati kandidatu koji napravi nedozvoljenu grešku prilikom izvođenja radnji, odnosno postupanja.

Najčešće nedozvoljene greške na vozačkom ispitu su:

  1. Nepoštovanje propisa o prvenstvu prolaza, odnosno propuštanju vozila, odnosno pešaka. Kandidat krene pre vremena da se uključi ili da promeni traku, skrene, itd. Loše proceni da može da prođe i ne propusti vozilo ili ga ne vidi uopšte. Nepropuštanje pešaka bilo da pešak na pešačkom prelazu ili tek zakoračuje.
  2. Prolazak na “žuto” svetlo na semaforu;
  3. Nezaustavljanje na saobraćajni znak “STOP”, odnosno ispred oznake na kolovozu “neisprekidana linija zaustavljanja”;
  4. Nepoštovanje ograničenja brzine kretanja u zoni škole, zoni “30” i zoni usporenog saobraćaja; Na delu koji nije označen kao neka od navedenih zona dobija se 1 negativan bod za prekoračenja do 10 km/h, a za veća prekoračenja bzine dobija se ocena “nije položio”, a ista se ocena dobija za bilo koje prekoračenje brzine u zoni škole, zoni “30” i zoni usporenog saobraćaja.
  5. Kretanje vozila ili izvođenje radnji, na površini van kolovoza; Pod ovim najčešće mislimo na kretanje vozilom preko ivičnjaka, gde se prilikom bočnog dodirivanja ivičnjaka točkom boduje sa 1 negativnim bodom, a kada se točak popne na isti, dobija se ocena “nije položio”.

Kandidat je položio praktični ispit, kada oba ispitivača daju pozitivnu ocenu (“položio”).

Položen praktični ispit je uslov za dobijanje probne vozačke dozvole.

Imaš strah od vožnje koji te sprećava da položiš vozački ispit? Pročitaj naš članak Kako da se rešite straha od polaganja vožnje?: 23 kratkih saveta kako da se spremiš za vozački ispit.

Ostavi svoj komentar