Da li je SKUPLJA auto škola ipak BOLJA ili KO PLAĆA manje, taj plati VIŠE ?

Da li je SKUPLJA auto škola ipak BOLJA ili KO PLAĆA manje, taj plati VIŠE ?

Za ovaj članak nas mrze jeftine auto škole!

Da li i ti želiš da budeš prevaren?

99% kandidata i ljudi koji nam se javljaju na onlajn četu interesuje pre svega cena obuke u auto školi. Kako se pokazalo, auto škole i same znaju da kandidate pre svega interesuje cena obuke. I, pošto se u većini slučajeva ljudi odlučuju za auto školu na osnovu tog kriterijuma, na popustima i akcijama se gradi čitav marketing auto škola u Srbiji.

Prema našim zapažanjima, na svakih 3-6 meseci se pojavljuje nova auto škola u Beogradu. Konkurencija je ogromna i mnoge auto škole stalno snižavaju cene, nudeći popuste na uštrb kvaliteta obuke. Pritom, u nekim delovima grada se cena za obuku u auto školi drastično razlikuje od ostalih delova.

Već smo obradili u našem članku “KAKO da znate da je auto škola 100% LOŠA ?: 7 ključnih stavki” kako cena utiče na kvalitet obuke i kako auto škole manipulišu istom kako bi mogle da namame naivne kandidate na nisku cenu, a onda da im naplate trostruko. Hajde da pomenemo i ovde zašto je to tako.

  • Najveći razlog je što niska cena obuke utiče na motivaciju instruktora vožnje za obuku, jer je za 200 din po času teško imati inspiraciju za bilo kakav rad, a pogotovo za posao instruktora koji je poprilično stresan posao.
  • Instruktori u jeftinim auto školama su nervozni, gledaju samo kako brže da završe (skrate) čas, kasne na časove i završavaju lične obaveze tokom časova vožnje, odnosno praktične obuke.
  • Često instruktori uzimaju mnogo dodatnih časova kako bi nadoknadili malu platu i nije im do života od količine posla.

Treba da ti bude znak da je moguće da nešto nije u redu, ako vidiš da je cena obuke prejeftina. Pre svega, zapitaj se kako li je to moguće da auto škola nudi cenu od pre 10 godina, kada je sve poskupelo duplo. U isto vreme, auto škole moraju da plaćaju i poreze za vozni park, zaposlene, za lokal i dr.

Instruktori imaju svoje porodice koje treba da obezbeđuju i da bi imali motivaciju da te obuče ne samo kako da položiš vozački ispit, nego i da stekneš osnovne vozačke veštine neophodne vozačima. Odgovorni su da ti ne dobiješ traume od obuke zbog kojih nećeš posle moći da položiš i ne samo što ćeš platiti dodatne časove i polaganja, već je i pitanje kako ćeš nakon položenog vozačkog ispita da voziš u realnim uslovima i da li ćeš voziti.

Naravno, to je u redu što gledaš cenu da možeš da znaš kako da raspolažeš budžetom. Razumemo, nisu ljudi krivi. Većina ljudi koji nam se obraćaju za konsultaciju i preporuku za auto školu su ili roditelji studenata i đaka koji su tek završili školu, ili su ljudi koji su završili školu i već rade na nekim poslovima, ali kao neko ko je tek krenuo da radi u većini slučajeva nemaju veliku platu. Naš cilj je da preporučimo auto školu na osnovu naših istraživanja i povratnih informacija od kandidata da ima dobar odnos kvaliteta obuke i cene obuke u traženim delovima grada. Kako bismo bolje približili razumevanju zašto je skuplja auto škola u 99% slučajeva bolja od jeftine, pričaćemo o tome kako se formira cena u auto školama.

Mnogim ljudima, bez obzira na poskupljenje, plata nije porasla i imaju dosta komunalnih troškova i troškova da mogu da vode normalan život, izlaze u grad, plaćaju sinu ili ćerki školu ili stan i daju im novac za troškove. Teško je da se snađeš u moru auto škola kojih ima kao kafića, pekara ili apoteka. Svakako, moraju da budu oprezni kada prave odluku za auto školu na osnovu cene i da ih ne sablazni jeftinoća.

Često je pitanje: “Preporučite mi najjeftiniju i najbolju auto školu ” i teško je ljudima objasniti zašto ne treba da im cena bude najbitniji kriterijum i kako cena diktira kvalitet. Svi žele da ih obučava najbolji instruktor, a po jeftinoj ceni. Ako ne žele da čuju zašto je bolje da izdvoje više novca, nažalost, postaju žrtve auto škola koje koriste tu psihologiju.

Uvek postoji opcija da platiš na rate čekovima ili u delovima u gotovini po dogovoru sa auto školom. Ako odabereš skuplju auto školu, možeš da platiš nekoliko časova teorije ili vožnje i da tako pomalo napreduješ sa obukom, ako ti je teško da uplatiš celu ili polovinu teorijske ili praktične obuke. Ovo je svakako bolje nego da odugovlačiš sa upisom ili da upišeš auto školu samo zbog cene.

Kako se formira cena obuke u auto školama ?

Postoji minimalna propisana cena obuke i polaganja ispita u auto školama prema odluci od 2012. god. Za B kategoriju je to za teorijsku obuku 11.080 din, za praktičnu obuku je 39.400, a za ispite 792 i 985 din.

Zanimljivo je da te 2 poslednje cifre su u stvari takse MUP-a, a auto škole naplaćuju organizaciju ispita oko 4.000 din za svaki. Organizacija podrazumeva plaćanje ispitivača, gorivo, održavanje vozila i zaradu auto škole. U suštini, to su te 3 stavke koje možemo da podvedemo pod cenu polaganja praktičnog ispita.

Zašto onda naplaćuju i istu cenu za teorijski ispit? Moraju i ovde da uključe troškove za lokal, plaćanje ispitivača i poreze.

Neka realna minimalna cena koju možemo da vidimo u auto školama je 14.000, srednja je 16.000 din, a najskuplja je 18.000 din.

Logično je da priličan deo teorijske obuke služi da auto škola može da isplati predavača teorije, a ostalo da iskoristi za plaćanje raziličitih troškova i za sebe.
S druge strane, realna minimalna cena za praktičnu obuku je 50.000 din (za nove auto škole), 52.000 – 54.000 je neka srednja cena, onda ide 56.000 – 58.000, 66.000 i najviše 72.000 din.
Sve zavisi koliko auto škola naplaćuje 1 čas (45 min), a imate 40 obaveznih časova vožnje i vozite obično po jedan dvočas od 90 min.

Opet, dobar deo ide za platu instruktorima, a ostalo je sve kao i za teorijsku obuku.

Ne savetujemo uopšte da gledate cenovnike auto škola. Najbolje je da ih direktno kontaktirate i da se raspitate da li je cena ažurirana i šta je tačno uključeno u istu, jer

  • Neke auto škole stavljaju samo cenu teorijske i praktične obuke
  • Druge auto škole stavljaju i ispite, ali bez taksi MUP-a
  • Često auto škole izostavljaju cenu lekarskog uverenja i prve pomoći, jer to naplaćuje zdravstvena ustanova od strane koje se obavlja lekarski pregled i polaganje prve pomoći.
  • Neke od auto škola uključuju lekarsko i/ili prvu pomoć u cenu ili to imaju gratis kao akciju (u suštini, jedno te isto)
  • Mnoge auto škole ne ažuriraju cene na svom sajtu. Za auto škole koje preporučujemo i za koje garantujemo, uvek imamo ažurne cene i specijalne pogodnosti.

Bonus savet od našeg psihologa: Kako da odolim njihovoj “povoljnoj” ponudi za cenu obuke za vožnju?

Mnogi kandidati se odlučuju za auto školu, čak i kada saznaju da u cenu ipak nije sve uključeno. To je zato što mi ljudi idemo linijom manjeg otpora, pa kad sam već došao / došla u auto školu, hajde i da se upišem. Verovatno i druge auto škole tako rade i ne uključuju sve u cenu, tako mi razmišljamo.

Evo ti trik pitanja za sebe kada se odlučuješ na osnovu cene i kad si saznao / saznala da ona ipak nije kompletna. Pitaj sebe “Da li bih se odlučio / odlučila za ovu auto školu da sam odmah saznao da cena nije kompletna i da me jednostavno lažu? Da li stvarno da dajem takvim ljudima svoj novac?.”

To pitanje možeš da koristiš čak i ako si već potpisao / potpisala dogovor ili čak i kada si već započeo / započela obuku.

Kada je u redu da auto škola ima nisku cenu obuke ?

Rekli smo da u većini slučajeva niska cena nam daje signal da ćete biti u problemu. Ali, ipak, da li je moguće da auto škola može da ima nisku cenu i da ima dobar kvalitet obuke.

Moguće je, AKO je to nova auto škola koja se tek otvorila. Neophodno joj je da dobije klijente, odnosno kandidate i da radi pošteno da bi dobila preporuke.

U tom slučaju, kolege iz drugih auto škola se neće buniti zbog takve niske cene.

Druga opcija je da na određenim lokacijama, a u Beogradu je to cela Čukarica auto škole drže nisku cenu. Razlog ti ne možemo otkriti, ali se isplati svima i auto školama i kandidatima.

Treća opcija je kada auto škola ima sezonsku ili prazničnu akciju. Obično je to period zimskih praznika. Treba biti oprezan sa ovom opcijom, jer kod nekih auto škola to prelazi u stalnu “akciju” i da bi održali tu cenu, one koriste različite trikove koje smo već diskutovali u drugim našim člancima, ali ukratko ćemo ih i ovde navesti.

I poslednje, kada auto škola se nalazi na više lokacije, te može da bude na 0 na jednoj lokaciji, a da izvuče drugoj.

Kakve najčešće trikove koriste auto škole da bi održali nisku cenu obuke ?

Već smo pomenuli gore da auto škole mogu izostavljati takse za ispite, same ispite, lekarsko uverenje i prvu pomoć, a evo još nešto:

  • Dugo čekanje na poligonu. Na ovaj način provedeš veći deo časova čekajući da drugi kandidati obave poligonske radnje umesto da vežbate u gradu. Ovde je očigledno da auto škola tako štedi gorivo.
  • Skraćivanje časova – završavaš časove ranije 10-15 min i na taj način se opet štedi na gorivu. Kao argument instruktor kaže ili da si dobar đak i sve što je bilo planirano, obavljeno je ili obrnuto da je za danas dosta, nastavićemo posle, vidiš da si preplašen / preplašena. Ali u većini slučajeva se instruktori samo prave blesavi. ????
  • Kašnjenje na časove – često se koristi i u kombinaciji sa skraćivanjem časova.
  • Instruktor obavlja privatne obaveze tokom časova. Mada uglavnom ovde nije kriva auto škola, već sam instruktor.
  • Odugovlačenje sa ispitima. Auto škola namerno Vas ne ubacuje na ispitnu listu, argumentujući to da MUP nije dao termine ili na sličan način. Kao rezultat, uzimate više dodatnih časova kako biste se spremili za ispit. Osim toga, mnoge auto škole te časove naplaćuju skuplje od redovnih. Prema istraživanju, jedan od glavnih faktora koji utiču na uspeh na polaganju je vremenski razmak između polaganja teorijskog ispita i ispita iz vožnje.
  • Namerno obaranje kandidata. Ispitivači koriste to što se kandidat nalazi pod stresom i namerno daje pogrešno instrukcije. Na primer, kaže Vam da skrenete u pogrešnom pravcu u jednosmernoj ulici. To ne bi smelo da se radi, jer može biti opasno za tebe, ma i za same ispitivače. Često ispitivač ti namerno pritisne kočnicu ili uhvati za volan kad to nije neophodno. Kako god, sve to vodi ka tome da ćeš ponovo uzimati dopunske časove i da plaćaš ponovo izlazak na polaganje vožnje.

Zašto je skuplja auto škola ipak bolja od jeftine u 99% slučajeva?

Skuplja auto škola je u većini slučajeva bolja, jer u takvoj auto školi postoji procena mogućih dodatnih troškova i za kandidata i za auto školu i napravljena je kalkulacija koja, mada i deluje u početku kao skupa, u stvari je neki optimalni prosek.

Šta to znači? Na primer, ako u jeftinijoj auto školi ti nude obuku po ceni od 70.000 din za sve, odnosno stavljaju minimalnu cenu, oni u startu imaju računicu koliko dodatnih časova ti treba da uzmeš, koliko puta treba da padneš na polaganju, a možda je najbolje da ti istekne i test iz teorije i lekarsko uverenje, pa ćeš to morati iznova da plaćaš. Naravno, koriste se i trikovi za skraćivanje časova na ovaj ili onaj način. Na kraju, umesto da platiš 70.000, platićeš i do 140.000 din.

S druge strane, auto škole, koji rade na kvalitetu, odmah imaju cenovnik oko 95.000 – 105.000 i na kraju ćeš i da platite tu neku cenu, ali ćeš da izbegneš nepotreban stres koji ti je pripremila jeftina auto škola i izađe ti u proseku oko 150 EUR jeftinija obuka.

Uvek zaboravljamo staru dobru izreku “Ko ne plati na mostu, plati na ćupriji.”

Cena polaganja vožnje će da te brine tek pri upisu, posle će da te brine da li je obuka u auto školi vredela para živaca kojima si platio

Uzimajući to u obzir, molim da razmisliš evo o čemu: da li se slažeš da je bolje da platiš za obuku u auto školi malo više od očekivanog, nego manje od onoga koliko je neophodno?

Ako platiš za polaganje za auto malo više od očekivanog, radi se o 100-200 EUR razlike. Ako platiš manje nego što je neophodno, a obuka u auto školi ne ispuni tvoja očekivanja, rizikuješ da izgubiš sve.

Plaćati jeftinu obuku u auto školi u 99% slučajeva nije baš pametno.

Ako upisuješ auto školu koja nudi najnižu cenu obuke, uvek je korisno da dodaš i cenu rizika u slučaju da nešto pođe naopako, pa ćeš shvatiti da ćeš ipak naći novac da platiš skuplju auto školu.

Pametno, zar nije?

Ok, ako si žensko ili imaš ženu, imamo primer za tebe. Dobro, možda to nije tvoj slučaj, ali sigurno imaš nekog ženskog pola, sestru ili drugaricu. Pitanje je: da li znaš nekog ko kod kuće ima gomilu neiskorišćene kozmetike?

Najverovatnije je ona u perfektnom stanju – može bez problema da se koristi, ali ona stoji u ormariću već nekoliko meseci. Niko je nikad neće koristiti, ali ona je još u roku trajanja, nije se osušila da bi je bacili. I, šta se dešava? Vlasnica odlučuje da je ostavi još pola godine dok ta kozmetika ne postane potpuno beskorisna i njeno bacanje bude ekonomski opravdano.

Pitanje je: zar nije bolje da za kozmetiku platiš malo više kako bi dobila ono što si zapravo htela i što ćeš koristiti? Dodatni rashod, odnosno razlika neće biti toliko velika. A sada si izgubila sve do poslednjeg dinara koji si uložila u kozmetiku. Ako uzmeš u obzir faktor zadovoljstva i samopoštovanja (a, ako si žena, znaš, koliko se bolje osećaš, kad izgledaš na 10-ku), onda ulaganje u bolji kvalitet može da se smatra kao dobar dil, zar nije tako?

Zar je ovo jeftino?

Evo ti još jedan primer koji je podelio naš kolega, a koji samo potvrđuje da jeftino u većini slučajeva ispadne najskuplje.

Pre par godina odelo koje je koštalo 300 EUR je bilo na popustu za 150 EUR. Kolega je nosio broj 44, a odelo je bilo 42. Bio je siguran da će da smrša, a sada može malo da trpi, jer je odelo prelepo. Da li možeš da završiš priču za njega? Naravno da možeš, obukao je to odelo samo jednom i dok je mršavio, odelo je pojeo moljac.

Baš tako, bilo bi bolje da je platio malo više za odelo po svojoj meri, nego što je platio manje novca za odelo koje nije ni nosio. Uložio bi malo više u dobru stvar, a ovako je izgubio sav novac.

Vrednost polaganja za auto ili cena polaganja za auto?

Dragi kandidatu, da možeš sam sebe da ubediš da je cena obuke u auto školi više nego fer, da li bi krenuo da se buniš i da kažeš “da, želim da upišem vožnju već sad”?

Naravno, brine te pitanje cene obuke u auto školi, hajde da razjasnimo jednu stvar. Da li te brine cena polaganja za auto ili imaš u vidu koliko ona zapravo vredi?

Pitaćeš se verovatno sledeće: “Šta znači cena obuke u auto školi i koliko vredi polaganje za auto?”

Kako bismo bolje objasnili razliku, navodim ti još jedan primer da jeftino ispada skuplje u većini slučajeva.

Pre 10 godina ja i moj šestogodišnji sin smo krenuli da kupimo bicikl. U jednoj prodavnici gde se prodaju samo biciklovi, bili smo šokirani cenom, skoro 300 EUR za bicikl (pišemo u EUR da bude preglednije). Naravno, svaki roditelj će da pomisli da je to sumanuto da se da 300 EUR za šestogodišnjaka, to je dosta novca.

Otišli smo u neku prodavnicu gde se prodaje sve i svašta. Ovakva su bila moja razmišljanja: “Svakako će da ga uništi dok bude učio da vozi, zato je dovoljno da kupimo neki jeftin bicikl.”. Na kraju smo kupili bicikl za 150 EUR.

Otprilike za 2 meseca smo se vratili u prodavnicu da kupimo neki deo koji je koštao oko 5 EUR . Pošto je bicikl bio pod garancijom, dobili smo taj deo gratis. Još za 2 meseca se ponovo pokvario taj deo. I onda smo platili 5 EUR. Još za 2 meseca se pokvario neki drugi deo. Ne sećam se koliko je tačno koštao, mislim da je negde oko 15 EUR.

Još za nekoliko nedelja morali smo da kupimo neki treći deo koji je izašao oko 5 EUR. Onda sam shvatio da tako više ne može da se nastavlja. Uglavnom, otišli smo da kupimo bicikl za 300 EUR.


Šta je razlika između cene i da li je nešto vredno te cene?

Cena jeftinog bicikla je bila 150 EUR, a skupog 300 EUR. Hajde da pogledamo da li je vredelo da kupimo jeftin bicikl. Jeftin bicikl nas je ukupno izašao 150 + 5 + 15 + 5 = 175 EUR. Sin ga je vozio 6 meseci.

Skuplji bicikl je koštao 300 EUR i sin ga je vozio posle još 10 godina. Morali smo par puta da menjamo gume na skupljem biciklu, ali to nema nikakve veze sa kvalitetom skupljeg bicikla.

Hajde sad da vidimo. Cena jeftinog bicikla je bila značajno niža, ali razlika u vrednosti je bila još veća. Da li mogu da ti postavim pitanje? Cena je jednokratni pojam, vrednost je ono šta će da te brine tokom cele obuke u auto školi i nakon polaganja (i, ako pređeš u drugu auto školu). Neke auto škole mogu biti jeftine, ali uglavnom skuplje auto škole imaju obuku koja vredi više od cene. Ako te brine pitanje da li obuka u auto školi vredi tih para, da li možeš da se setiš nekog razloga zbog kojeg ne treba već sada da kreneš da dobijaš zadovoljstva od obuke sa najvećom vrednošću, odnosno kvalitetom?

Ostavi svoj komentar