KAKO ĆE OVO NOVO PRAVILO napraviti veliku promenu za sve buduće vozače u Srbiji. Ali, postoji jedan problem.

KAKO ĆE OVO NOVO PRAVILO napraviti veliku promenu za sve buduće vozače u Srbiji. Ali, postoji jedan problem.

Polaganje vozačkog ispita i sticanje teorijskog znanja, kao i praktičnih veština, u domenu vožnje već decenijama unazad jeste ozbiljan izazov za veliki broj ljudi koji žele da dobiju i ostvare pravo na vozačku dozvolu. Tokom obuke, vozači se sigurno susreću sa pojmovima kao što su kvačilo, ručni menjač, manuelna transmisija i slično. Međutim, da li će se ovo u Srbiji uskoro izmeniti?

Na globalnom nivou iz godine u godinu dolazi do opadanja broja vozila u saobraćaju koja su opremljena sa ručnom transmijiom. S druge strane, u svetu je primetan i trend porasta broja vozačkih ispita koji se polažu na vozilima sa automatskim menjačem. Na primer, samo u Velikoj Britaniji u periodu od 7 godina (od 2011/12-e do 2018/19-e) broj polaganja vozačkih ispita na automaticima porastao je sa 70.429 do čak 185.043!

Osim toga, povećava se i broj električnih automobila u saobraćaju, a poznato je da vozila iz ove kategorije ne poseduju ručni menjač. Ne treba posebno isticati i to da veliki broj sistema vozačke asistencije i bezbednosnih sklopova funkcionišu u simbiozi sa automatskim menjačem.

Sve u svemu, velika većina budućih vozača se i dalje obučava za vožnju u automobilima sa ručnim menjačem, ali stručnjaci tvrde da je prelazak na vozačku obuku i polaganje vozačkog ispita na automatku trend koji se ubrzava.

U čemu je razlika u polaganju vozačkog ispita na vozilu sa ručnim menjačem i na automatiku?

Vozila sa automatskim menjačima ili popularni automatici predstavljaju vozila nove generacije koja se sve više proizvode, prodaju, ali i kupuju.

Činjenica je da će se trend korišćenja sve većeg broja automatika u budućnosti odraziti i na auto-škole, odnosno na polaganje vozačakog ispita na ovakvim automobilima

Zato se ovde postavlja pitanje – da li se uopšte isplati obučavati se i polagati vožnju na vozilima sa ručnim izmenom stepena prenosa, kao što je to bilo za brojne generacije unazad.

Polaganje vozačkog ispita na automatiku predstavlja samo pojednostavljenu verziju vozačkog ispita na autmobilu sa manuelnom transmisijom. To je zato što što kandidati na automatiku nisu u obavezi da savladaju kvačilo i ručnu izmenu stepena prenosa, ostavljajući ih da se fokusiraju na druge aspekte upravljanja vozilom, kao što je ubrzavanje, kočenje, vozački manveri i slično.

Međutim, u državama gde je već dozvoljeno polaganje vozačkog ispita na automatiku načelno postoji pravilo da će vozači koji imaju položen vozački ispit na automatiku morati ponovo da polažu vožnju ukoliko žele da se prebace na automobile sa ručnim menjačem

S druge strane, kandidati koji polože vožnju na automobilima sa manuelnim menjačem potpuno su kvalifikovani za vožnju na automatiku. To znači da oni ne moraju da polažu dodatni vozački ispit

Gde je dozvoljeno polaganje vozačkog ispita na automatiku?

Kako se trend korišćenja vozila sa automatskim menjačem ubrzava, tako je i sve veći broj država u kojima je pravno regulisana i dozvoljena obuka i polaganje vožnje na automatiku. U ove države, na primer, za sada ulaze Japan, Australija, Sjedinjene Američke Države, Rusija, Belorusija, Ukrajina, Gruzija, Jermenija, Kazahstan, Azerbejdžan i države članice Evropske Unije.
Takođe, u Jermeniji i Indiji ne postoji striktna zabrana da se vozački ispit može polagati na automatiku, što znači da se kandidat može naći u situaciji da polaže vozački ispit na ovakvom vozilu.

Isto tako, i u Nemačkoj je dozvoljeno budućim vozačima da se obučavaju i polažu vozačke ispite na automaticima. Veliki broj vozila za obuku u ovoj državi poseduje samo automatsku transmisiju, što je u potpunosti u skladu sa regulativama Evropske unije.

Uprkos tome, većina-auto škola u ovoj zemlji je svojevremeno kupovala vozila za obuku sa ručnim menjačem koje i dan danas poseduju. Osobe koje u Nemačkoj polože vozački ispit na automatskoj transmiji moraju svoje znanje da pokažu i na vozilima sa manuelnim menjačem, što znači da isto tako moraju da polože još jedan vozački ispit na ovakvom vozilu.

Kada je u pitanju region, Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Mađarska i Bugarska omogućavaju obuku na vozilima sa automatskim menjačem. Položen vozački ispit na automaticima u ovim državama vozačima se upisuje u vidu posebne napomene u vozačkoj dozvoli (“automatski prenos”). S druge strane, njima je istovremeno zabranjeno da upravljaju vozilima sa ručnim menjačem sve dok ponovo ne savladaju vožnju na automobilima sa manuelnom transmisijom.

Da li će i u Srbiji moći da se polaže vožnja na automatiku?

Postojeći propisi u Srbiji koji se tiču vozačke obuke i polaganja vozačkog ispita zabranjuju bilo kakve promene ili dopunske mehaničke pogodnosti na automobilima koje bi budućim vozačima pojedinostavile proceduru polaganja vožnje.

U tom smislu, vrlo je jasan i indikativan član 229 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.

“Vozilo za osposobljavanje kandidata za vozače vozila B kategorije mora imati ugrađene duple nožne komande, osim komande za ubrzavanje, a vozila kategorije C i D umesto duplih komandi mogu imati ugrađenu komandu pomoćne-parkirne kočnice na dohvat ruke instruktora vožnje.
Vozilo za osposobljavanje kandidata za vozače vozila B kategorije ne može imati automatski menjač.”

U nekim auto-školama u Srbiji se, uprkos ovakvoj zakonskoj normi, koriste vozila sa automatskim menjačem, ali isključivo kao deo dopunske obuke, odnosno obuke za kondicionu vožnju. Ukoliko niste sigurni u kojoj auto-školi da se obučavate za vožnju, na portalu Radar možete potpuno besplatno izabrati auto-školu koja odgovara vašim preferencijama, na osnovu revizija i iskustava brojnih korisnika. Registracijom na ovom portalu dobijate i posebne povoljnosti u auto-školi koju odaberete.

Izvesno je da će u budućnosti u Srbiji kandidati moći da se obučavaju na automaticima, ali je pitanje kada će se taj trenutak zaista i desiti
“Za sada nema ništa od polaganja vožnje na automatiku dok se ne promeni Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima. Postoji diskusija o tome, ali se i dalje ništa sa sigurnošću ne može tvrditi”, ističe direktor jedne auto-škole na Voždovcu.

Sa ovakvim stavom saglasan je i vlasnik druge auto-škole na Zvezdari koji napominje da je zakonom izričito propisano da se obuka i polaganje vozačkog ispita vrši na vozilu sa manuelnim menjačem.


“Postoje neka razmatranja da se to promeni, ali se za sada ne zna kada će se to dogoditi. Verovatno se nešto predlaže izmenom ZOBS-a, međutim novi zakon se nalazi u nacrtu već dve godine, pa se u skorije vreme, sigurno u narednih godinu dana, ne očekuje da će doći do promene zakona”, zaključuje on

Izvor: Portal Radar. Kopiranje materijala isključivo uz dozvolu redakcije portala.

Ostavi svoj komentar