U obimnom istraživanju o obuci vozača u auto školama u Norveškoj analizirani su podaci od 452 kandidata. Stariji kandidati (preko 25 godina) imali su više pokušaja da polože praktični ispit i sama obuka je trajala duže vremena. Muškim kandidatima je trebalo više vremena da prođu obuku i uzimali su više dopunskih praktičnih časova. Veličina grada u kom se održavalo polaganje praktičnog ispita nije imala naročito veliki uticaj na konačni ishod istog. Ono što je dokazano u istraživanju jeste da je ključnu ulogu za uspeh na polaganju vožnje imao vremenski razmak između teorijskog i praktičnog ispita, bez obzira na uzrast.
Interesantno što sličan problem imaju kandidati ponajviše iz Beograda što se tiče čekanja na polaganje praktičnog ispita zbog manjka ispitivača iz MUP-a zbog čega su spremni da putuju u najbliže manje gradove radi bržeg dolaska do termina za polaganje, o čemu smo pomenuli u prethodnom članku. Diskutabilno je koliko se na kraju isplati da putujete toliko daleko i trošite vreme kako biste brže došli do termina. Takođe, pitanje je koliko će biti teško nekom kandidatu da se prilagodi beogradskom ritmu vožnje nakon polaganja u manjem gradu.
Osim toga, postoji problem kod nekih auto škola što se praktična obuka odužava zbog loše organizacije i procene kapaciteta auto škole u tom smislu što neke auto škole imaju manje instruktora, a žele da imaju veći broj upisanih kandidata zbog čega kandidati moraju duže da čekaju na termine za časove vožnje.
Ukratko o norveškom modelu obuke kandidata u auto školama
Norveški model obuke vozača, koji je zasnovan na Ciljevima za obuku vozača (GDE), ističe razvoj naprednih veština. Četiri faze obuke uključuju testove usklađene sa EU, digitalni teorijski, praktičnu obuku i sveobuhvatni praktični test za vozačku dozvolu B kategorije.
Ovaj faktor utiče na konačni ishod vašeg vozačkog ispita
U istraživanje su uzete dve starosne grupe kandidata, odnosno mlađi i stariji od 25 godina. Kako je istraživanje pokazalo i kod jednih i kod drugih, ključni faktor u uspešnosti polaganja praktičnog ispita je vremenski razmak između teorijskog i praktičnog ispita, što utiče na broj pokušaja izlazaka na isti.
Veći ili manji grad? Lokacija gde polažete ispit iz vožnje može uticati na uspeh.
Lokacija gde pohađate praktičnu obuku i mesto gde se polaže praktični ispit iz vožnje mogu igrati veliku ulogu u uspehu kandidata. Iako se često raspravlja o prednostima vežbanja u manjim gradovima, gde je saobraćaj manje gust, malo se zna o stvarnom uticaju lokacije ispita na ishod praktičnog ispita. Prema istraživanju, veličina grada i gustina saobraćaja mogu da imaju uticaj na uspeh kandidata na polaganju vožnje, ali nisu presudni.
Kako uzrast i pol kandidata utiče na uspeh na polaganju vožnje?
Demografski faktori, poput uzrasta i pola, mogu uticati na performanse kandidata tokom praktične obuke. Žene pokazuju strukturiraniji pristup i bolje rezultate na teorijskom testu dok muški kandidati često odlažu teorijski ispit zbog različitih razloga. Stariji kandidati, posebno iznad 30 godina, mogu imati izazove u učenju motoričkih veština za vožnju.
Koji demografski podaci su korišćeni u istraživanju?
Studija obuhvata 452 slučaja, s 54.6% muških i 45.4% ženskih ispitanika. Prosečna starost kandidata za vozače iznosi 24.3. Većina (43.6%) je polagala praktični ispit u srednjim gradovima (20,000–100,000 stanovnika), dok je 30.2% izabralo velike gradove (preko 100,000 stanovnika), a 26.2% male gradove (ispod 20,000 stanovnika).
Studija poziva na promene u obuci vozača u cilju veće uspešnosti polaganja vožnje
Ključno otkriće ukazuje na negativan uticaj dugog vremenskog intervala između teorijskog i praktičnog ispita, naglašavajući važnost skraćivanja tog razmaka. Dodatna istraživanja su potrebna kako bi se razumeli faktori iza dužeg vremena čekanja. Takođe, istraživanje naglašava potrebu za prilagođavanjem obrazovnog modela auto škola kako bi se bolje zadovoljile potrebe starijih vozača, posebno s obzirom na razlike u vremenu obuke u poređenju sa mlađim.
Ipak nedostatak podataka utiču na kvalitet istraživanja
Istraživanje o obrazovanju vozača u Norveškoj ima ograničenja zbog oskudnih podataka iz Uprave za javne puteve. Rezultati su deskriptivni, ali nedostaju informacije o individualnim faktorima kandidata. Dalja istraživanja s detaljnijim podacima su neophodna za bolje razumevanje faktora koji utiču na prolaznost kandidata. Takođe, proučavanje veze između prolaznosti na praktičnom testu i saobraćajnih nesreća može doprineti boljem sagledavanju ovog pitanja.
Tabela upoređenja faktora koji utiču na broj polaganja praktičnog ispita iz vožnje
Uzrast kandidata u vozače | Pol kandidata u vozače | Lokacija praktičnog ispita vožnje | Veličina razmaka između teorijskog i praktičnog ispita vožnje | Broj pokušaja na praktičnom ispitu iz vožnje |
---|---|---|---|---|
20 | Muški | Grad | 1 | 2 |
20 | Ženski | Grad | 2 | 1 |
20 | Muški | Manji grad/Selo | 3 | 3 |
20 | Ženski | Manji grad/Selo | 2 | 2 |
25 | Muški | Grad | 3 | 3 |
25 | Ženski | Grad | 2 | 3 |
25 | Muški | Manji grad/Selo | 4 | 3 |
25 | Ženski | Manji grad/Selo | 3 | 2 |
30 | Muški | Grad | 4 | 4 |
30 | Ženski | Grad | 3 | 3 |
30 | Muški | Manji grad/Selo | 5 | 5 |
30 | Ženski | Manji grad/Selo | 4 | 3 |
35 | Muški | Grad | 5 | 5 |
35 | Ženski | Grad | 4 | 4 |
35 | Muški | Manji grad/Selo | 6 | 6 |
35 | Ženski | Manji grad/Selo | 5 | 5 |
40 | Muški | Grad | 6 | 6 |
40 | Ženski | Grad | 5 | 5 |
40 | Muški | Manji grad/Selo | 7 | 7 |
40 | Ženski | Manji grad/Selo | 6 | 6 |
20 | Muški | Grad | 1 | 2 |
20 | Ženski | Grad | 2 | 1 |
20 | Muški | Manji grad/Selo | 3 | 3 |
20 | Ženski | Manji grad/Selo | 2 | 2 |
25 | Muški | Grad | 3 | 3 |
25 | Ženski | Grad | 2 | 3 |
25 | Muški | Manji grad/Selo | 4 | 3 |
25 | Ženski | Manji grad/Selo | 3 | 2 |
30 | Muški | Grad | 4 | 4 |
30 | Ženski | Grad | 3 | 3 |
30 | Muški | Manji grad/Selo | 5 | 5 |
30 | Ženski | Manji grad/Selo | 4 | 3 |
35 | Muški | Grad | 5 | 5 |
35 | Ženski | Grad | 4 | 4 |
35 | Muški | Manji grad/Selo | 6 | 6 |
35 | Ženski | Manji grad/Selo | 5 | 5 |
40 | Muški | Grad | 6 | 6 |
40 | Ženski | Grad | 5 | 5 |
40 | Muški | Manji grad/Selo | 7 | 7 |
40 | Ženski | Manji grad/Selo | 6 | 6 |
20 | Muški | Grad | 1 | 2 |
20 | Ženski | Grad | 2 | 1 |
20 | Muški | Manji grad/Selo | 3 | 3 |
20 | Ženski | Manji grad/Selo | 2 | 2 |
25 | Muški | Grad | 3 | 3 |
Izvor: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0386111221000212