Polaganje za Skuter – Sve što treba da znate
Odlučili smo da napišemo tekst koji će odgovoriti na većinu vaših postavljenih pitanja oko polaganja za skuter. Uslovi za polaganje, kategorije kubika, testovi za polaganje vozačkog ispita za skuter, poligonske radnje i ostalo.
Idemo od početka, šta je u stvari skuter (osim što je spas u gradskoj gužvi)?
Da li je skuter motor?
Kada bismo morali da damo neku definiciju skutera, mogli bismo reći da je skuter vozilo na dva točka, namenjen prevozu jednog ili dva lica. Ono po čemu je skuter specifičan su mali točkovi čiji je prečnik od 25 do 40 cm.
Popularnost skutera krije se u nekoliko prednosti:
- 1. Mala potrošnja benzina
- 2. Relativno pristojna cena nabavke i
- 3. Mogućnost parkiranja u zagušenim gradskim područjima.
Među zagriženim ljubiteljima motora reći da je skuter motor priziva potencijalnu kavgu i svađu. Zato ćemo diplomatski da kažemo da sve zavisi od toga koliko skuter ima kubika.
Do koliko kubika (ni)je skuter
Neki standard u kubikaži skutera bi bio između 50 cm³ i 125 cm³, ali postoje skuteri i ispod 50 cm³ za koje također treba vozačka dozvola AM kategorije. Pojavili su se i maksi skuteri, zveri od preko 250 cm³, kao što je, na primer, Piaggiov Beverly koji sa svojih impozantnih 278 cm³ i skoro 180 kg težine može stati uz bok nekim motociklima.
Za sve one koji su se iznenadili kad su pročitali da moraju imati dozvolu za vožnju lakih motocikala do 50 cm³, AM kategoriju, imamo dobru vest. Kako se obuka za A1 kategoriju može održati s 15 godina, a vozačka dozvola dobiti već sa 16, samim time ova kategorija pokriva i AM kategoriju. Ovim se dotičemo našeg sledećeg podnaslova:
Uslovi za polaganje za skuter
Dakle, kao što smo gore napisali, potrebno je da imate minimalno 16 godina i posedujete ličnu kartu kako biste pristupili polaganju vozačkog ispita za upravljanje skuterom.
Dalje, potrebno je doneti lekarsko uverenje te proći obuku iz Prve pomoći (ako imate položeno za B kategoriju priznaje Vam se obuka iz Prve pomoći koju ste tad prošli).
A kad /ako uspešno položite A1 kategoriju doćete u posed dvogodišnje probne vozačke dozvole koja sa sobom donosi određene obaveze i ograničenja. Ovi zakoni su na snazi od aprila 2019. i doneseni su kako bi se uticalo na poraznu statistiku saobraćajnih nesreća mladih vozača. Više o probnoj vozačkoj dozvoli kliknite na link.
Testovi za polaganje vozačkog ispita za skuter
Često nas pitaju šta se polaže za A kategorije pa evo, na jednom mestu, celi proces.
Polaganje za skuter sastoji se od teorijskog i praktičnog dela.
Teorijski deo sprovodi se u prostorijama auto škole FEST i u njemu kandidat prolazi kroz saobraćajne zakone i propise. Po završetku predavanja kandidat pristupa polaganju teorijskog dela ispita koji je uslov za pristupanje praktičnom delu. Dužina trajanja teorijskog dela zavisi o kandidatovom (ne)posedovanju vozačke dozvole neke druge kategorije.
Praktični deo obuke odvija se na saobraćajnom poligonu i na putu, u naseljenim i manje naseljenim delovima grada. Po novom zakonu praktični deo obuke kandidat mora da prođe na motociklu u vlasništvu auto škole. Motocikl na kojem polažu kandidati auto škole Fest je potpuno nov i uredno servisiran Kawasaki ZR 750 j.
Ukoliko Vas zanimaju detalji o motociklu.
I dok ulični ili drumski praktični deo dobrim delom zavisi od uslova u saobraćaju, ovaj drugi, na poligonu, zahteva veštinu savladavanja poligonskih radnji.
Poligonske radnje A kategorije
Poligonske radnje A kategorije delimo na četiri stavke:
- 1. Poligonska radnja – Vožnja po pravcu i zaustavljanje
- 2. Poligonska radnja – Vožnja „Slalom“
- 3. Poligonska radnja – Vožnja putanjom u obliku broja 8 i
- 4. Poligonska radnja – Kočenje i zaustavljanje
Cena polaganja za skuter?
Na pitanje koliko košta polaganje za skuter možemo da kažemo da cena polaganja zavisi od posedovanja ili ne posedovanja vozačke dozvole za neku drugu kategoriju. Raspon cena je između 20.000 i 60.000 dinara zato je najbolje da nas kontaktirate kako bismo mogli da Vam utvrdimo konkretnu cenu polaganja za skuter.
Kolika je kazna ako nemaš A kategoriju, a voziš skuter?
Za kraj, kazna za vozanje skutera bez vozačke dozvole je 15 dana zatvora ili novčana kazna od 100.000 do 120.000 dinara. Zato, dobronameran savet, položite A1 kategoriju jer je najskuplja opcija vozanje skutera bez vozačke dozvole.
Registracija skutera do 50 kubika cena
S obzirom da je od 03.04.2019 ukinuta trajna registracija za mopede i skutere od sada vlasnici ovih dvotočkaša moraće da registruju skuter svake godine i da odu na tehnički pregled.
Naime, moped ili skuter je po zakonskoj definiciji:
„motorno vozilo sa dva točka čija najveća konstruktivna brzina, bez obzira na način prenosa, ne prelazi 45 km/h, pri čemu radna zapremina motora, kada vozilo ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem ne prelazi 50 cm3, ili sa motorom čija najveća trajna nominalna snaga ne prelazi 4 kW kada vozilo ima električni pogon“
Ukoliko neko nema dokumentaciju o tehničkim karakteristikama, a siguran je da maksimalna brzina nije veća od 45 km/h, može na određenim tehničkim pregledima da obavi testiranje i dobije potvrdu.
Registracija skutera do 50 kubika je oko 2200 dinara (polisa 1305 din, komunalna taksa 460 din i registraciona nalepnica 204 din). Cena Tehničkog pregleda se kreće od 2000 do 2500 din. Ukoliko vam trebaju nove tablice na skuteru cena je od 1000 do 2000 din.