Podsećamo da prema “Pravilniku o teorijskoj i praktičnoj obuci kandidata za vozače“, minimalni fond časova za teorijsku obuku u auto školama u Srbiji je 40, a sam teorijski ispit se polaže u auto školi u prusustvu ispitne komisije koju čine ispitivač auto škole i ispitivač iz MUP-a.
Sve više kandidata nas pita da li je moguće polaganje ispita na stranom jeziku, međutim u Srbiji se on polaže samo na državnom jeziku, odnosno srpskom i na jezicima nacionalnih manjina: albanskom i mađarskom.
Takođe, na polaganju je zabranjeno prisustvo trećih lica, na primer prevodioca, a sam ispit se snima onlajn kamerama MUP-a.
Pre 2012. godine učenici auto škola su mogli da uz knjigu i CD samostalno vežbaju za teorijski ispit i paralelno pohađaju praktičnu obuku što je u nekom smislu mnogo praktičnije, jer odmah krenu da dobijaju praktične veštine. Ipak sa novim zakonom ovo je ukinuto.
Kako stoje stvari sa polaganjem teorijskog ispita iz vožnje u Kaliforniji?
Od prošle godine, neki stanovnici Kalifornije mogu da polažu teorijski ispit vožnje od kuće što otklanja potrebu da lično prisustvuju na ispitu u auto školi.
Postoje mere od strane ispitivača da spreče varanje na testu: Morate da date Odeljenju za motorna vozila pristup svojoj vebkameri, kao i da podelite pristup svom ekranu kako ne biste mogli da otvorite priručnik usred ispita. Takođe morate pod kaznom da izjavite da samo Vi odgovarate na ispite.
Ipak, bez obzira na te mere, imao sam priliku da svedočim kako je AI (veštačka inteligencija) agent uspešno položio kalifornijski vozački ispit uz pomoć ljudskog operatera.
To je primer korišćenja nove tehnologije, ali dodatni argument kako AI može da se zloupotrebi.
Kako je tačno veštačka inteligencija mogla da obavi takav zadatak?
Robotu je bio potreban upit u vidu paragrafa kako bi odabrao tačan odgovor, zatim bi prešao na sledeće pitanje bez obaveštavanja korisnika i uz ignorisanje alarmnog sistema aplikacije za polaganje testova iz teorijskog ispita.
Da budemo iskreni, program još uvek ima potrebu za ljudskim prstima u slučaju da nešto krene naopako. Ako je program pogrešio odgovor, čovek je morao sam da klikne dugme “Nastavi".
Osim toga, AI nije mogao da identifikuje slike, te svako pitanje koje je sadržalo sliku sa znakom je pogrešio. Jedna ključna kontradikcija kod AI agenta je što mogu da odgovore na teška pitanja u vezi pravilnog načina vožnje, ali ne mogu da kliknu na dugme “Nastavi" bez upita za sledeće pitanje.
“Imali smo mnogo sreće" – rekao je Div Garg, koji kofinansira AI projekat MultiON. Smejući se je dodao da je ovo bio prvi put kada je AI polagao zvanični državni ispit. AI je pogrešio samo 5 ili 6 odgovora od 46 što ispunjava standard kako biste položili ispit.
Naravno, korišćenje AI može da predstavlja kršenje zakona. Pre početka testa se pojavljuje upozorenje koje glasi: “Izjavljujem pod kaznom za krivokletstvo da ću lično da odgovaram na sledeća pitanja."
Kalifornijsko OMV (Odeljenje za motorna vozila) nije dalo komentar na upit u vezi koliko je legalno polagati test na ovaj način. Spiker odeljenja je u izjavi za The Standard je napisao: “Kao mera za prevenciju prevare, od učesnika onlajn testiranja se traži da verifikuju identitet i pristanu da budu nadgledani tokom ispita. OMV nastavlja da ažurira zaštitne mere kako tehnologija napreduje."
Izvor: https://sfstandard.com/2023/11/14/multion-ai-assistant-california-driving-test/